søndag, juni 25, 2006

Spørgsmål til teksten

SF´s formand i Berlingeren:


»Jeg synes ikke, at man kan bede folk om at smyge deres religion af sig. Jeg må konstatere, at det er en vigtig værdi, der er meget bestemmende for mennesker. Jeg synes oven i købet, at det kan have den fordel, når man møder et religiøst menneske, at man er helt klar over, at her kommer et menneske med nogle ganske bestemte værdier,« forklarer SFs formand. »Nej, der hvor jeg bliver bekymret, det er, når det kommer til en person som den amerikanske præsident George W. Bush, hvor Gud taler til ham og siger »George, nu skal du gå i krig i Afghanistan«, og det gør han så, og »George, nu skal du smide tyrannen ud i Irak«, og det gør han så. Det er for mig at se religiøs fanatisme, det er misbrug af religionen. Eller når nogen kapper hovedet af folk i Allahs navn, så er jeg stået af for længe, længe siden.«

»Det, vi betaler for, det er Dansk Folkepartis og Anders Fogh Rasmussens ekstremt nationalistiske dagsorden som en del af deres kulturkamp mod folk, der kommer hertil udefra. Det andet løber sammen med Irak-krigens alliancer, hvor vi får os placeret, hvor vi gør. Endelig er der selvfølgelig tegningerne i Jyllands-Posten, som formentlig ikke i sig selv udløser det hele - det er sammenhængen. Derfor tror jeg også, at der kommer en stille eftertanke. Dengang ambassaderne brændte, vandt de, der råbte mest skingert, nemlig Dansk Folkeparti. Nu er vi i den fase, hvor folk spørger, hvordan det kunne gå til? Vi var et land i verdensklasse i anseelse på værdier, vi godt selv kunne lide. Som et tolerant folk med udsyn og lyst til at hjælpe folk i verden - og pludselig brænder de vores flag. Den stille eftertanke, tror jeg, bliver til ugunst for Anders Fogh og Pia Kjærsgaard.«



Hvorfor kan man egentlig ikke bede religiøse mennesker om at smyge religionen af sig?

Kan ikke-religiøse mennesker ikke have meget klare værdier, så man ved hvor man har dem?

Hvis Fogh og Pia Kjærsgaard står for en ekstrem nationalisme hvad står nynazister så for ?

Hvorfor skulle den stille eftertanke være til ugunst for Pia og Fogh og ikke for venstrefløjen ?

8 kommentarer:

Holme sagde ...

Jeg synes det er fedt at du benytter et af billederne fra supportdenmark.com på din blog, men layoutet fucker min Firefox helt op, så det ikke er muligt at læse teksten.

Holme sagde ...

Jeg synes det er fedt at du benytter et af billederne fra supportdenmark.com på din blog, men layoutet fucker min Firefox helt op, så det ikke er muligt at læse teksten.

Angantyr sagde ...

holme jeg skal prøve at kigge på det, men jeg lover ikke noget.

Er der andre Firefox-bruger derude som har det samme problem, så giv lyd fra jer?

gertrud sagde ...

Ja, jeg har samme problem som Holme

Mikael sagde ...

Same here

Thomas sagde ...

Heller ikke her...

Jakob sagde ...

Jeg har vist påpeget det før. Sker kun inde under kommentarerne, på forsiden sidder de to billeder fint i bunden.


MVH
Jakob

Angantyr sagde ...

Billederne er fjernet nu. Blev det bedre af det ??